Weekend w Szczyrku – jaki stok narciarski wybrać

Udajemy się w południową część Polski na podbój szczyrkowskich stoków. Pomysł na wyjazd do Szczyrku narodził się spontanicznie. Z powodu odkładania funduszy na kolejne wakacje, mieliśmy odpuścić sobie wyjazd zimowy, jednak pomysł przetestowania nowych tras, był na tyle kuszący, że w 2 tygodnie zorganizowaliśmy ekipę na podbój Szczyrku. Zapakowani w 2 auta, przygotowani na białe szaleństwo, wyruszaliśmy w trasę.

ekipa na stoku w szczyrku

Jak najszybciej dostać się do Szczyrku

Podróż z Warszawy trwała ok 4h 30 minut z postojem w restauracji pod złotymi łukami i z postojem na zbieranie punktów Payback. Do Szczyrku można też wygodnie dostać się pociągiem i to nawet szybciej. EIC Premium (Pendolino) z Warszawy do Bielska Białej jedzie 3h 13 minut, czas nie do osiągnięcia samochodem, chyba, że jesteś szczęśliwym posiadaczem bolida, który nie stoi na światłach.

Szczyrk – gdzie warto nocować

Wynajęliśmy trójkątną, drewnianą chatkę ok. 60 m2. Nocleg kosztował nas 60 zł za dzień od osoby, więc oferta bardzo atrakcyjna.

domki wczasowe szczyrk

Domek był bardzo zadbany, a właścicielka przesympatyczna – na powitanie przyniosła nam grzane wino, według mnie bardzo miły gest. Do dyspozycji mieliśmy też świetlicę w przyziemiu, gdzie znajdował się stół do bilarda, piłkarzyki, tv, narciarnia i strefa dla dzieci z różnymi zabawkami (idealna opcja dla rodziców).

Zamieszczamy link – domki na Wczasowej, być może będziecie chcieli przetestować na własnej skórze. Minusem chatki była jedna toaleta, co w przypadku 7 osobowej ekipy, bardzo spowalniało nasz dzienny harmonogram. Rekomendujemy domek, jeśli chcecie pojechać do Szczyrku w 5 osób. Cena za osobę jest taka sama, a będziecie mieć więcej miejsca i prywatności.

Stoki narciarskie w Szczyrku i pobliskich rejonach

Niestety w tym roku nie mieliśmy tyle szczęścia do pogody co w 2017, na nartach w Zell am See. W dniu naszego przyjazdu zrobiło się nagle 8 stopni na plusie i góry były bardzo nieośnieżone, wszystko wyglądało jak wczesną wiosną. I tak, Skrzyczne, Szczyrkowski Ośrodek Narciarski czy Solisko, trasy, które chcieliśmy przetestować, były pozamykane częściowo z powodu fatalnych warunków.

szczyrk - atrakcje

I co teraz?

Zmusiło nas to poszukiwania stoków, które posiadają armatki działające w dodatnich temperaturach lub takich, które są z innej strony góry. Żarteks, jako największy fan sportów zimowych, był zdeterminowany do jeżdżenia w każdych warunkach, jednak osoby schodzące ze stoku i tłumaczące, że szkoda sprzętu spowodowały, że schował buty do bagażnika. Po kilku parkingowych rozmowach, bogatsi w wiedzę na temat alternatywnych stoków, wyruszyliśmy w drogę.

Trasy narciarskie w Szczyrku - pełna lista

Stoki w Szczyrku, które pomimo dodatnich temperatur, nadają się do jazdy

Poniżej podsumowanie stoków, które znajdują się w Szczyrku lub w jego okolicy. Brakowało takiej rozpiski, bo jak jest się tu pierwszy raz, znalezienie informacji odnośnie wszystkich gór zajmuje trochę czasu. Tak więc odwaliłam za Was tę robotę, licząc, że ktoś z tego skorzysta. Na pierwszy ogień idą trasy, które przetestowaliśmy – bo tam były warunki, które pozwalały nam na jazdę.

Beskid Sport Arena

Bardzo fajna góra, która pozwala na jazdę wtedy gdy temperatura jest dodatnia a w nocy brakuje mrozów. Jak to jest możliwe? Otóż ośrodek dysponuje specjalistyczną armatką – SnowBox, która produkuje śnieg w dodatniej temperaturze – więcej na ten temat nie powiem, bo nie jestem chemikiem, ale wyprodukowany śnieg daje radę, przetestowałam na własnej desce. Dowiedzieliśmy się od mieszkańców Szczyrku, że jak były zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich to śnieg do Wisły był wożony z Beskid Sport Arena.

Beskid Sport Arena - trasy narciarskie

Praktyczne informacje:

• Lokalizacja: Grzybowa 1, Szczyrk, na jedynych światłach w mieście jadąc od strony Bielska skręcacie w prawo i po ok. 1,5km dojedziecie na miejsce.
  • Ilość tras: 2 niebieskie (200 m i 1200 m), 1 czerwona (1000 m), 1 czarna (800 m) – długości tras mniej więcej zgadzają się z tym co pokazywało nam endomondo.
  • Rodzaj kolejki: 1x krzesełka 6 osobowe (przepustowość 2200/h), 2 orczyki
Trasy narciarskie w Szczyrku - pełna lista beskid sport arena
bober na stoku w SZCZYRKU

Stok Narciarski Biały Krzyż

Stok jest jednym z wyżej położonych w okolicy i na dodatek po północnej stronie góry.  Mieszkańcy Szczyrku mówią, że tutaj śnieg leży najdłużej. Trasy, które tu znajdziecie to trasy dobre do nauki, na szusowanie się nie nastawiajcie. Myślę, że jeździmy całkiem dobrze i po 1,5h już nam się bardzo nudziło, jednak stok miał podstawowy plus = leżał na nim śnieg i było go na pewno najwięcej porównując do innych miejsc. Dodatkową zaletą dla uczących jest to, że jest dosyć płasko i przez to nie robią się muldy.

Klepki
Trasy narciarskie w Szczyrku - pełna lista Krzyż

• Lokalizacja: Grabowa 26, Szczyrk; przełęcz Salmopolska
  • Ilość tras: 1 niebieska (300 m) – można ją skrócić po 200 m i wjechać wyciągiem z mniejszą kolejką.
  • Rodzaj kolejki: 2 orczyki
  • Stopień trudności: łatwy
  • Długość najdłuższej trasy: 300 m
  • Wysokość góry: 934 m
  • Link do transmisji na żywo: https://bialykrzyz.com.pl/#live
  • Ceny karnetów: 1h-20 zł, 2h-30 zł, 3h-40 zł, 4h-45 zł
    *Są tutaj również punkty, które po głębszej analizie wychodzą korzystniej szczególnie jeśli się uczycie i wolno zjeżdżacie albo jeśli są kolejki do wyciągu.

Stok Narciarski Klepki Wisła

Nie testowaliśmy, ale to miejsce zostało nam polecone przez właścicielkę domku, który wynajmowaliśmy.

klepki trasy narciarskie

• Lokalizacja: Malinka 27, 43-460 Wisła
  • Ilość tras: strona www Klepek jest na tyle słaba, że nie podaję liczby tras, udało mi się znaleźć mapkę, która pokazuje, 2 niebieskie trasy
  • Rodzaj kolejki: 2 orczyki (200 m i 600 m), krzesło (600 m)
  • Stopień trudności: łatwy
  • Długość najdłuższej trasy: 1 km
  • Wysokość góry: 610 metrów
  • Link do transmisji na żywo: https://www.klepki.wisla.pl/kamery.html
  • Ceny karnetów: 1h-30 zł, 2h-40 zł, 3h-50 zł, 4h-60 zł

Stok Narciarski Cieńków Wisła

Też tutaj nie jeździliśmy, była to opcja znajdująca się pod drugiej stronie drogi niż klepki – na pewno mają więcej stoków i przyjaźniejszą stronę www.

cieńków trasy narciarskie

• Lokalizacja: Malinka 8, Wisła
  • Ilość tras: 3 niebieskie (350 m, 1200 m, 1350 m) 2 czerwone (650 m, 1000 m)
  • Rodzaj kolejki: 2 orczyki (100 m i 350 m), krzesło (1000 m)
  • Stopień trudności: łatwy; średni
  • Długość najdłuższej trasy: 1350 m
  • Wysokość góry: 710 metrów
  • Link do transmisji na żywo: https://www.cienkownarty.pl/zima/kamera-widok-na-stok,27.html
  • Ceny karnetów: 2h-50 zł, 4h-65 zł, 8h-90 zł

Jeśli nie trafiłeś z pogodą i zastanawiasz się co robić w Szczyrku z powodu złych warunków narciarskich, zapraszamy Cię na post po atrakcjach w okolicach Szczyrku.

Stoki, które wymagają doskonałych warunków pogodowych

Trasy narciarskie w Szczyrku - pełna lista

Jak już się domyślacie, stoku nie przetestowaliśmy 😛 Podsłuchując rozmowy ludzi będących na stoku i patrzących na infrastrukturę każdy był pod wrażeniem zmian, jakie zaszły tutaj w ciągu ostatniego roku. W końcu w samym Szczyrkowski postawiono 2x nowe krzesła i gondolę, a w COS jedno krzesło. Wszystkie te elementy pozwalały mi sądzić, że Szczyrk z dużym powodzeniem przebiję Białkę, niestety nie było mi danego tego sprawdzić, nad czym bardzo ubolewam, a Żarteks chyba jeszcze bardziej, ale braku śniegu na nartach nie da się niczym zastąpić.

Szczyrkowski - trasy narciarskie

Szczyrkowski Ośrodek Narciarski – dane podane również dla COS

• Lokalizacja: nie wpisujcie w google maps Szczyrkowski Ośrodek Narciarski, bo wyrzuci Was pod dziwnym orczykiem z boku góry. Najlepiej jedźcie główną drogą do Wisły, po lewej stronie zobaczycie gondole, jeśli będą wolne miejsca na parkingu, to wjeżdżajcie, jeśli nie to jedzcie dalej, aż dojedziecie pod krzesła. Niestety tutaj parkingi są w strasznym stanie i na dodatek płatne. Jeśli macie dodatkowe 5 minut i lubicie jeździć po górach, jedzcie w stronę Wisły i Białego Krzyża, dojedziecie do najlepiej utrzymanego i bezpłatnego parkingu, na środku stoku, przy niebieskiej trasie 10 #lifehack.
  • Ilość tras wraz z COS:
    • 13 niebieskich (1350 m, 2095 m, 2810 m, 950 m, 2014 m, 396 m, 1900 m, 1687 m, 240 m, 1350 m, 2810 m, 2460 m, 2320 m)
    • 7 czerwonych (240 m, 1687 m, 1820 m, 2095 m, 950 m, 1260 m, 1840 m)
    • 2 czarne (1535 m, 2800 m)
  • Rodzaj kolejki: 1 gondola (1427 m), 4 krzesła (1574 m, 1336 m, COS – bd.), 8 orczyków (2x 1375 m, 2x 1304 m, 2x 842 m, COS -bd.)
  • Stopień trudności: łatwy; średni; trudny
  • Długość najdłuższej trasy: 2810 m
  • Wysokość góry: Główne szczyty 1257 m, 1211 m, 1000 m.
  • Link do transmisji na żywo: https://www.szczyrkowski.pl/resort/kamery/
  • Ceny karnetów: 89 zł za dzień – kupione na miejscu, 69 zł zakup online.

Dobre zmiany w Szczyrku

W tym roku nasza wycieczka w góry przypominała, wycieczki wielu Polaków latem nad polskie morze, kiedy to siedzą bidaki zamknięci w pensjonatach, bo pada, a szkoda. Żarteks strasznie napalił się na projekt Słowaków z Tatry Mountain Resort, stworzyli oni na Słowacji takie atrakcje jak Tatralandia czy narciarską dumę naszych południowych braci – Chopok – Jasna.

Szczyrk o zachodzie słońca
relaks na górze - beskid sport arena

Moim zdaniem największym sukcesem jest to, że Słowakom udało się połączyć wszystkie ośrodki w Szczyrku (Beskid Sport Arena, COS, Małe Skrzyczne, Wierch Pośredni). Beskid Sport Arena jest w trochę innym miejscu, poza tym pomiędzy pozostałymi ośrodkami jest szansa poruszać się w miarę sprawnie na nartach.

Kolejnym sukcesem Słowaków jest to, że uruchomili oni w mieście bezpłatny skibus. Integracja społeczności góralskiej wokół projektu to majstersztyk niespotykany w polskich warunkach. Jedyne co się nie udało, to parkingi, jakby fundusze się skończyły i zabrakło ich na kamyki przy wyciągach, nie wspominając nawet o kostce brukowej, wysiada się w błocie.

Szczyrk nocą

Restauracje w Szczyrku – gdzie można dobrze zjeść

I teraz będzie fakt, który zaskoczył mnie, gdy zaraz po przyjeździe do miasta, zaczęliśmy poszukiwać knajp, w których warto coś zjeść. Jak się okazuje, można ze świecą szukać dobrej restauracji w Szczyrku. Na początku myślałam, że ludzie są po prostu wredni i zostawiają nieprzychylne komentarze, bo kelnerka kazała za długo czekać albo była niemiła.

#rada 1 skorzystaj z ocen na Google/ Facebook i TripAdvisor

KRAM NA ULICY W SZCZYRKU
kościół w szczyrku

Jak się okazało TripAdvisor i oceny na Google wcale nie odbiegają od rzeczywistości. I tak piękna restauracja z zewnątrz serwuje paskudne jedzenie w środku. Przekonaliśmy się o tym pierwszego dnia, gdy odwiedziliśmy Stary Młyn – każda zamówiona potrawa była niesmaczna i cenowo nie odbiegała od „fancy” knajp z dużych miast. Chyba jeszcze nigdy nie jadłam tak suchego i bezsmakowego oscypka, który jako towar regionalny, powinien być pyszny, ciepły i ciągnący się. Ech szkoda gadać.

Na szczęście nauczeni doświadczeniem zaczęliśmy korzystać z dobrodziejstw Internetu i odwiedzaliśmy już tylko miejsca z dobrymi recenzjami. Do jednej z nich należy Pierogarnia w Szczyrku, niestety nie mają www, ani profilu społecznościowego, znajdują się na Myśliwieckiej 34. Pierogarnia, zafascynowała mnie nie tylko dobrym smakiem ale kultowym wnętrzem, które przeniosło nas w lata 70-te.

Do dyspozycji było 10 potraw – w większości świeże, pyszne, dobrze doprawione pierogi plus jeszcze znakomity barszcz.

Jeśli chcecie dobrze zjeść koniecznie odwiedźcie to urokliwe miejsce.

oszczypki w szczyrku
ten oscypek z ulicy był akurat dobry 😛

Narty w Szczyrku czy warto?

W trakcie naszego weekendowego wyjazdu do Szczyrku najbardziej żałuję, że nie udało nam się pozjeżdżać w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim. W tym roku wybraliśmy Szczyrk głównie ze względu na nowe wyciągi i na zapowiadane trasy, z których nie było nam dane skorzystać. Wszystko na zdjęciach i w opisach wygląda bardzo obiecująco, niczym mała namiastka Alp albo chociaż Chopoku w Polsce. Do Szczyrku pewnie jeszcze wrócimy, dla osób z centralnej Polski ma on zdecydowaną przewagę pod względem dojazdowym, niż rejon Zakopanego i Białki Tatrzańskiej.

A Wy co sądzicie o tym miejscu? Testowaliście nowe trasy?