Snorkeling na Caye Caulker w Belize

Dzisiaj zabieramy Was do podwodnego świata, w okolicach wyspy Caye Caulker. Na wstępie powiem, że razem z  Anią nie jesteśmy zapalonymi nurkami, jednak lubimy czasem podglądać podwodny świat i to własnie jego mieszkańcy przyciągnęli nas na wyspę. Na zachętę dodam, że belizeńska rafa u podnóży Caye Caulker, uznawana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie i może z powodzeniem konkurować z rafami w Australii czy Egipcie.

snorkeling-belize

TOP 5 największych raf koralowych na Świecie

1. Wielka Rafa Koralowa – Morze Koralowe – Australia – długość: 2.500 km, około 350.000 km2
  2. Rafa Koralowa na Morzu Czerwonym – Egipt, Izrael – długość: 1.900 km, około 25.000 km2
  3. Nowa Rafa Koralowa w Kaledonii – Pacyfik – okolice Nowej Kaledonii (Oceania) – długość :1.500 km, około 24.000 km2
  4. Rafa Mezoameryka – Atlantyk – Meksyk, Belize, Honduras, Gwatemala – długość: 943 km 33.000 km2 (obszar objęty ochroną)
  5. Rafa koralowa Florydy – Zatoka Meksykańska – Floryda (USA) – długość: 300 km, około 5.500 km2

Szukając tych danych, łatwo udało mi się znaleźć dane dotyczące długości raf koralowych na Świecie, jednak ustalenie ich powierzchni to nie lada wyzwanie. Także można patrzeć na Rafę Mezoameryka jako 2 lub 4 największą na Świecie. Niestety rafy koralowe umierają i trzeba się spieszyć, żeby je oglądać, bo za kilkadziesiąt lot może ich już po prostu nie być. Wywczasowiczu, nie zwlekaj!

Snorkeling-CayeCaulker

manat-karaibski

lawica-ryb-snorkeling-belize

rafa-koralowa-belize

caye-caulker-rafa-koralowa

Dlaczego warto wybrać Caye Caulker na nurkowanie?

1. Klimat wyspyCaye Caulker to rajska wyspa, która klimatem przypomina Jamajkę i stanowi idealne miejsce na chillout.
  2. Blisko do rafy – Największą zaletą pod względem nurkowania/snorkelingu jest odległości od rafy, tylko 10-15 minut łodzią (Z San Pedro będziecie musieli liczyć około 30-40 minut na dopłynięcie na rafę).
  3. Idealna dla początkujących  – Rafa jest stosunkowo płytka, także nie potrzebujecie specjalistycznego sprzętu do głębokiego nurkowania, żeby zobaczyć wszystkie  jej największe atrakcje.
  4. Dużo podwodnych mieszkańców – my mieliśmy wielkie szczęście, gdyż udało nam się podejrzeć wszystkie gatunki zwierząt, które występują w danym rejonie. Widok “dryfującej syreny” czyli manata, pamiętamy do dziś. Również poniższy śpiący rekin zapadł nam w pamięć.

nurkowanie-belize

Ciężko nam powiedzieć, że to najlepsze miejsce na Świecie do pływania “z fajką”(małe doświadczenie), jednak da się też znaleźć takie opinie. Dla nas “laików” było rewelacyjnie i na pewno to najlepsze snurkowanie w naszym życiu. Nie jesteśmy wybitnymi “snurkami” ale jak jest możliwość wsadzić głowę pod wodę i zobaczyć podwodny świat to przeważnie to robimy. W trakcie naszego wyjazdu, snorkelowaliśmy w okoliach Isla Mujeres. Naszym zdaniem snorkeling na Jukatanie przypomniał picie poprawnego wina za 15 zł z Biedry, a snorkeling w Belize to pełne, doskonałe wino, z różnymi nutami smakowymi i zapachowymi, które zawsze za szybko się kończy.

Poniżej znajdziesz naszą relację wideo:

Atrakcje w trakcie snorkelingu – kogo spotkasz pod wodą

1. Rekiny wąsate (Nurse Shark) – to one nas najbardziej ciągnęły na tę wycieczkę, bardzo chcieliśmy z nimi po przebywać w naturalnym środowisku. Widzieliśmy jak ludzie na Jukatanie, w Xcaret siedzą w basenie z rekinami. Dotykają ich, my aż tak wytresowanych nie mieliśmy, chociaż pewnego rodzaju tresurą można nazwać to, że przypływają one do łódek, z których rzucane jest im jedzenie. Przy łódkach z karmieniem jest ich najwięcej, jednak są one skupione na walce o jedzenie. Mi udało się płynąć za jednym tak długo, że oddaliłem się na jakieś 300 metrów od reszty wycieczki. Nagrywałem go Go Pro, niestety nagrywałem na wyciągniętym kijku – chciałem, móc go Wam pokazać z bliska na filmach, ale udało mi się złapać tylko jego ogon…haha.

pływanie-z-rekinami

karmienie-rekinow

2. Koniki morskie – Jeśli zdecydujesz się na na ta samą firmę, to koniki morskie będą pierwszą atrakcją jaką zobaczysz. Są one ulokowane zaraz przy jednym z pomostów, w specjalnych sieciach. Pamiętaj, że koniki to malutkie ryby, więc trzeba wytężyć wzrok, by zauważyć jakiegoś ukrytego w sieci. Bober dostrzegał ich znacznie więcej ode mnie, ja się przyznaję, że nie zobaczyłem prawie żadnego, ale to kwestia mojej słynnej spostrzegawczości.

3. Żółwie morskie – są dosyć spore, około 70-100 cm, za jednym nasza wycieczka płynęła przez kilkadziesiąt metrów, nie wyglądał jakby się nami przejmował.

żółw morski w Belize

4. Płaszczki – jest ich całkiem sporo i są one ogromne 🙂 Ja miałem tylko obawę, przed ich śmiercionośnym jadem z ogona. Tak zginął najpopularniejszy australijski przyrodnik – Steve Irwin. W sumie było tylko 17 udokumentowanych przez to zgonów. Przyznaję mając tą wiedzę włączył mi się tryb bezpieczniaka (9) i wolałem obserwować je z dalszej odległości.

plaszczka-belize

caye-caulker-nurkowanie

5. Manat Karaibski – długo nie mogliśmy zrozumieć co to za typ zwierzęcia i mówiliśmy na niego “Świnka” chociaż ludzie używają potocznej nazwy “Syrena”. Manat przypomina połączenie foki z lwem morskim, z zakończeniem syrenim ogonem. Było to ulubione zwierzątko Bobra, w trakcie całej wycieczki, głównie przez to, że było takie: “bambaryłowate”.  Manat, którego widzieliśmy miał około 3-3,5 metrów długość. Ich waga to od 300 do 600 kg. Są bardzo dostojne i pływają spokojnym tempem (3-7 km/h), gdy uciekają włączają swoje wewnętrzne turbiny i wtedy ich prędkość może dochodzić nawet do 25 km/h.

manat-rafa-koralowa

Manat-karaibski

manat-środkowamerykański

6. Koralowce – najlepiej zobaczyć na własne oczy, podobno rafa może w ciągu najbliższych lat umrzeć. Jej wielkość od 1970 roku zmalała o połowę, tak piszę brytyjski Guardian.

koralowce-rafa

rafa-belize

caye-caulker-koralowce

7. Ryby – jest ich kilkadziesiąt typów, największe wrażenie zrobiła na mnie barakuda. Wielkie ławice ryb śledzą Cię na każdym kroku, najwięcej znajdziesz ich w grotach oraz przy rekinach.

belize-ryby

caye-caulker-ryby

ryby-przy-brzegu

nurkowanie-belize

8. Pelikany – cwane ptaszynka, które często przyłączają się do wycieczek licząc, że wywabimy dla nich rybki. Jeden z nich usiadł sobie na silnik motorówki i niczym nie wzburzony oczekiwał na jedzenie.

pelikan-belize

Co warto ze sobą zabrać na snorkeling?

1. Koszulkę z długim rękawem, słońce jest bardzo mocne i można sobie poparzyć ręce, plecy, kark.
  2. Dużą butelkę wody.
  3. Krem z dużym filtrem.
  4. Czapkę z daszkiem.
  5. Okulary przeciwsłoneczne.
  6. Ręcznik.

co-wziąć-na-snorkeling

Z kim płynąć na snorkelling i jakie są ceny?

Internet na wyspie jest szybki,więc o radę spytaliśmy wujka Google’a. Od razy wyskoczył Trip Advisor z listą porponownaych firm. Wsród nich najwięcej komentarzy (i to bardzo pozytywnych) było u firmy CaveMan. Postanowiliśmy jeszcze to zweryfikować i przespacerować się wzdłuż wody. Niestety wszystkie miejsca w okolicy 8 rano były jeszcze zamknięte, także zadaliśmy pytanie o rekomendacje naszej Pani z guesthouse. Oto odpowiedź, którą usłyszeliśmy: “It’s really easy question and the answer is simple – Caveman”.  To, utwierdziło nas tylko w wyborze i do dziś cieszymy się z wyboru, bo Caveman słusznie jest najlepiej ocenianym biurem na wyspie.

nurkowanie-caveman

Dlaczego warto wybrać Caveman na snorkeling Caye Caulker?

1. Ich łódki zabierają na pokład maksymalnie 10 osób, na naszej było 7, na drugiej sąsiedniej 9.

nurkowanie-belize

2. W trakcie wyprawy dostajesz dopasowany sprzęt. Zanim wejdziesz na łódkę przymierzasz sobie maski i płetwy i dopasowujesz do potrzeb. Uważaj na sprzęt, który pożyczasz, trzeba oddać go w niezniszczonej formie. Także np. nie stawaj na czubkach płetw, bo można je łatwo złamać. Maski, w których nas widzicie na zdjęciach, są przywiezione z Polski, wszyscy dostają tradycyjną maskę plus fajkę.

nurkowanie-sprzęt

3. W trakcie rejsu dostaniesz naprawdę smaczny obiad, do wyboru: kurczak, ryba, hamburger. Kurczaka mogę Wam spokojnie rekomendować. Oprócz tego obsługa poczęstuje Cię owocami i wodą/ napojami gazowanymi.

4. Przez całą wycieczkę są dwie osoby z obsługi, jedna cały czas kieruje łódką, druga schodzi do wody. Następnie prowadzi was w wodzie, pokazując gdzie pływać, wynajduje najciekawsze podwodne okazy. Obsługa na sam koniec wycieczki zrobiła dla nas rum punch – miłe zakończenie dnia na wodzie. Powiedzieli tylko, że zostaje to między nami, także jest postrach przed szefem.

instruktor-nurkowanie-belize

snurkowanie-belize

snorkelling

muszle-belize

caveman-łódka

5. Założyciel biura to żywa legenda wyspy, jego rodzice zmarli gdy miał 6 lat, potem trafiał do rodzin zastępczych, z  których uciekał bo go źle traktowali i tak uciekł aż do Caye Caulker. Bez wykształcenia prowadzi firmę, która znakomicie funkcjonuje, jeśli jesteście ciekawi historii Cavemana to zajrzyjcie tutaj.

Jaki pakiet wycieczki snorkelingowej wybrać i ile to kosztuje?

Naszym zdaniem jeśli jesteście na wyspie chociaż przez jeden cały dzień, trzeba wybrać opcję całodziennego tripu. Wtedy macie okazję zobaczyć wszystkie atrakcje opisywane przez nas wyżej.

• Trip pół-dniowy trwa około 3h i przeważnie nie zawiera on obiadu i opcji Manatów, a są super, szkoda z nich rezygnować – koszt 35 USD.
  • Trip całodniowy – trwa według rozkładu 5h, nasz trwał prawie 6h – koszt- 65 USD

Inne biura cenowo wypadają bardzo podobnie.

snorkelling-caye-caulker

Snorkeling na Caye Caulker to program obowiązkowy

W trakcie naszego pobytu na wyspie to była największa atrakcja, na którą się bardzo nastawialiśmy. Nurkowanie było wyborne, głównie przez to, że udało nam się zobaczyć wszystkie 7 atrakcji + pelikana i mieliśmy bardzo fajną obsługę na kameralnej łodzi. Żadne biuro, które będzie organizowało Wam wycieczkę, nie zagwarantuję, że zobaczycie wszystkie atrakcje. Czasami nie udaje się kogoś namierzyć, ale patrząc po opiniach w internecie, jest mała szansa, że jakiś zwierzak się przed Wami ukryje. Podwodni mieszkańcy są już przyzwyczajeni do turystów, zaś przewodnicy kładą bardzo duży nacisk na dbanie o środowisko, pilnując turystów przed zaśmiecaniem i niszczeniem rafy. Dla mnie pozycja obowiązkowa w Belize.